Tytułowa metoda być może nie jest znana wśród ludzi, jednak w niektórych branżach jest to bardzo popularna metoda zarządzania projektami. Zazwyczaj stosuje się ja w przedsiębiorstwach, które wytwarzają oprogramowanie. Jednak oczywiście nie tylko.

Czym dokładnie jest metodologia Agile? Na czym polega? Jak może Ci pomóc? I co jeszcze warto o nie wiedzieć? Na wszystkie te i inne pytania odpowiadamy poniżej. Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z naszym artykułem.

Czym jest metodologia Agile?

Najprościej rzecz ujmując, metodologia Agile to pewien rodzaj zarządzania projektami. Głównym celem jego stosowania jest samoorganizacja, planowanie adaptacyjne czy ciągłe i szybkie zmiany. Główne założenie? Skrócenie terminów realizacji działań, które przypisane są konkretnym zespołom. Takie działanie umożliwia uzyskanie więcej informacji zwrotnych od użytkowników. Skraca również czas oddania im sprawnego produktu. Nawet wówczas, gdy nie jest on jeszcze w swojej postaci ostatecznej.

Widok z góry na młodych ludzi przy dużym stole pracujących na laptopach
Źródło: Pexels

Podajmy przykład. Załóżmy że klient prosi nas o założenie ogrodu. Zamiast więc po kilku miesiącach pokazać mu gotowy ogród, po miesiącu pokażmy mu gotowe oczko wodne i nadal twórzmy ulepszony produkt końcowy – ogród. Dzięki temu klient otrzyma jak najbardziej wartościowy produkt, czyli piękny ogród, a ty dostaniesz informacje zwrotną o nim. To sprawi, że możesz jeszcze bardziej udoskonalić całość ogrodu.

Szybsze termy i feedback przynoszą wiele korzyści, na przykład:

  • grupy są w stanie być bardziej elastyczne wraz ze zmieniającymi się potrzebami użytkowników,
  • użytkownicy zdecydowanie szybciej mają dostarczony sprawny produkt,
  • zespoły są w stanie tworzyć lepszy ostateczny produkt dla użytkowników ostatecznych.

Gdy na przykład tworzymy jeden duży projekt, dzielimy go na mniejsze etapy. Po realizacji każdego z nich grupa analizuje co się udało, a co nie wyszło, zbierane są feedbacki od użytkowników. Podczas planowania kolejnego etapu wprowadza się wszelkie potrzebne modyfikacje.

Dwanaście zasad metodologii Agile

  1. Zadowolenie i dobre zdanie klienta, dzięki właściwemu oraz nieprzerwanemu wdrażaniu wartościowego oprogramowania.
  2. Przygotowanie na wszelkie zmiany dotyczące wymagań, nawet wówczas, gdy etap rozwoju jest już późny.
  3. Częste dostarczanie działającego oprogramowania, chociażby w odstępach kilku tygodni.
  4. Ścisła współpraca każdego dnia między grupami biznesowymi oraz deweloperskimi.
  5. Kreowanie projektów wśród zmotywowanych osób, których powinno darzyć się zaufaniem.
  6. Najbardziej optymalną formą komunikacji jest komunikacja twarzą w twarz.
  7. Sprawnie funkcjonujące oprogramowanie jest podstawowym elementem postępu.
  8. Zrównoważony rozwój, dzięki któremu możliwe jest utrzymanie równego tempa pracy.
  9. Nieprzerwane skupienie na doskonałości związanej z techniką i odpowiednim projektowaniem.
  10. Istotne znaczenie prostoty – umiejętności minimalizowania koniecznej pracy.
  11. Najbardziej optymalne rozwiązania, rozwiązania i projekty to dzieło samoorganizujących się zespołów.
  12. W równych odstępach czasu grupa analizuje możliwości zwiększenia wydajności oraz we właściwy sposób dostosowuje swoje działania.

Istotne pojęcia związane z metodologią Agile

Istnieją pojęcia związane z metodologią Agile, które są często używane w jej kontekście. Nie zawsze jednak są rozumiane przez wszystkich. Oto one:

  • Minimum Viable Product. To bardzo łatwa do utworzenia i wydana forma sprawnego produktu. Stanowi istotną wartość dla klientów, mimo właśnie swojej prostoty.
  • Historyjki użytkownika. Historyjki użytkownika są najważniejsze na etapie rozpoczynania nowego projektu. Uznawane są za istotne funkcje, które dostarczają wartość klientowi ostatecznemu. Każdej takiej historii użytkownika przypisana jest pewna liczba punków. Liczba ta wskazuje na trudność jej realizacji.
  • Sprinty. O sprintach wspominaliśmy już w tym artykule. To po prostu jakiś wyznaczony okres czas na wykonanie danej liczby zadań. Każdy sprint składa się z jakiejś liczby historyjek użytkownika. Ta liczba to zazwyczaj między 5 albo 15.
  • Klient. Klientem nazywany jest po prostu użytkownik produktu albo jego odbiorca. Znaczy to tyle, że klient nie zawsze jest klientem w powszechnym tego słowa znaczeniu. Klienci w metodologii Agile są albo wewnętrznymi albo zewnętrznymi odbiorcami przedsiębiorstwa. Mogą to być na przykład użytkownicy ostateczni, konkretna osoba albo cały dział.
Widok z góry na troje ludzi siedzących przy stole i pracujących przy projekcie
Źródło: Pexels
  • Scrum Master. Rola osoby na stanowisku scrum master jest bardzo podobna to tradycyjnego kierownika projektu. Osoba taka odpowiada za utrzymanie procesów albo dobrych wyników całego zespołu. Scrum master organizuje różnego typu spotkania, służy swoim wsparciem gdy napotykane są kłopoty.
  • Właściciel produktu. W metodologii Agile rola takiej osoby sprowadza się za określanie historii użytkownika. To również narzucanie priorytetów w backlogu. Taka osoba jest centrum kontaktowym dla grupy deweloperskiej w razie wątpliwości czy pytań. Warto wiedzieć, że osoba określana mianem właściciela produktu, reprezentuje również niejako klienta przedsiębiorstwa jak i spoza niego.

1 Comment

Leave a Reply

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.